09.juni - Lyngen

Lyngen sto for tur. Aleksander fra Balsfjord hadde full kontroll og kunne alle låtene da han kom oppover tidlig på dagen. Finværet kom og vi gjorde oss klar for siste konsert. Like før showstart sto jeg alene ute å så nedover veien mot fjell og dalå tenkte på alt jeg har fått opplevd. Utsikten jeg hadde forran meg ble dagens bilde. Bloggens aller siste bilde. Anbefaler alle å reise og oppleve nord-norge en gang i livet. Når man kommer hit får man selvfølgelig servert fersk fisk. I dag var det sei på menyen. Noe av det beste jeg har spist de siste månedene. Det skal sies at dette ble en spesiell dag. Å spille siste konsert for så å gå inn i bussen å pakke kofferten er litt rart. Vi har bodd sammen 10-12 mennesker i denne "bobla" i 3 måneder. Spilt over 40 konserter og reist nesten hele landet. Alt har gått prikkfritt og etter planen. For et energipåfyll det har vært. Kult å vite at denne MOT-bussen skal gjennom Kongeriket i flere år til :) Jeg vil takke MOT, Crew, VIP-turne, Askil og Daniel, alle vi har besøkt i år og ikke minst du som leser bloggen jeg har skrevet hver eneste dag på turneen. Nå tar jeg en vell fortjent ferie med to uker på cruise i Karibien. Og hjem reiser jeg sammen med? Jo, ingen mindre enn MOTs egen turneleder og eventmanager Tore Sandnes. Haha:) GOD SOMMER ALLE SAMMEN!

08.juni - Balsfjord

Da var vi Balsfjord folkens. Og her fikk vi skikkelig bakoversveis. Ungdommene var så muskalske at vi ble satt ut. Veldig mye aktivitet rundt kulturskolen o.l. her oppe og ungdommene er selvstendige og meget musikalske. En kar ved navn Aleksander hadde skrevet all musikken de framførste under showet. Samtidig var han en meget dyktig pianist. Vi ble så imponerte at vi spurte han faktisk om å være med oss videre nordover til turneavslutnigen. Han dro hjem og øvde på både mine låter, Askil sine og flere tll showet. GØY :)
video:balsfjord1

07.juni - Bardu

Etter en del timer i buss kom vi fram til Bardu kommune i Troms fylke. Denne plassen er vel mest kjent for de fleste som en av landets største militærleirer. Litt rart å gå i gatene mens masse tanks kjører forbi deg. Var full øvelse da vi var der. Våknet til kanonskudd på morgenen. Kosli stemning :) Dagen i dag var siste jobb med vår pianist Daniel Hovik. Derfor ble han på direkten utfordret til å synge deler av MOT-sangen under showet. Han ble ganske satt ut, men etterhvert sang han det ene verset alene. Med dette sier vi takk for en stålende turne Mr.Hovik. Som nevnt tidligere i bloggen er det alltid en ære å få spille med deg. Dagens bilde er Askil Holm og Kjell Morten Brun backstage like før showstart. Kjell Morten stilte opp som trommis også i dag. Mens bussjåfør Kjetil Wernesen tokk jobben som lydmann. En strålende dag på jobben :)

6.juni - Hadsel

Da var vi igang med siste uke på turneen. Vi skal nå gjøre 4 jobber i Nord-Norge og første stopp er Stokmarknes i Hadsel. Dette er i Nordland og Hadsel er den sørligste kommunen i Vetsereålen. Herfra kommer bl.a. Richard With som er Hurtigrutens grunnlegger, Madrugada og flere kjente musikere og politikere. Med 500 i salen ble det en ekstra stor applaus da Ove Schei (gitar i bl.a. Ole Idolet) og Jon Lauvland Pettersen (ex-trommis i Madrugada) entret scenen sammen med oss. We gjorde "With or without you" med U2, nydelig synget av Ove. Takk for kampen gutter. Nå går bussen videre oppover landet...

01.juni - Hattfjelldal

Da gitt turen forbi nordlandsporten folkens. Det er 1.juni og sommeren er her :) I Hattfjelldal blir vi tatt imot med fyrverkeri og en meget ivrig gjeng som hjelper oss å rigge opp. Kommunen her har en mann som heter Espen som jobber meget kreativ med MOT og ungdommene. Bl.a. har de investert i stort lyd- og lysanlegg til konserter og arrangement. Dette får vi leie å ha med oss på turneen. Her har de også eget MOT-skilt som lyser opp når man kommer inn til sentrum. Espen og gjengen mente at nå har vi ligget lenge nok i en buss så de hadde skaffet hotellrom for hele gjengen og en nydelig taco middag på kvelden. Dette passet perfekt da vi i dag feiret bursdagen til Askil Holm. Han er nå nærmere 40 enn 20 ;) Mange ungdommer spilte med oss på konserten i dag og jeg må si jeg ble mektig imponert. Spesielt av unge lovende Glenn på trommer. På sparket ble han med på "Hallo" og flere av låtene under konserten. Etter en matbit takker vi så mye for oss og kjører hjemover. Jeg skal hjem til Verdal å spille på Vømmølfestival. Dagens bilde er av en gjeng vi har med oss. Her står disse guttene å soler seg før de skal legge seg i hengeren og reise videre.

31.mai - Overhalla

Morsom konsert i dag. Vi fikk besøk av to musikere på scenen. Kristoffer Finnanger Lysgård fra namsos på gitar og Magnus Galguften fra Overhalla på trommer. Disse guttene er 17 og 19 år, men kan virkelig å spille. De hadde øvd inn på mine og Askil sine låter. Takk for jobben gutter. Dere ble virkelig dagens høydepunkt ! :) Derfor ble dette dagens videoklipp, en smakebit fra Askil sin låt "GetUp!"
video:getup2

30.mai - Vikna

Alltid like fint å kjøre over brua in til Rørvik. En liten perle i trøndelag rett og slett. I dag fikk vi servert nydelig laks fra Rørvik. Dette er jo en meget stor eksportvare her fra. Måtte også besøke den spesielle MIX-kiosken her som har meget bra CD/DVD-utvalg. Den har til og med masse instrumnter og musikkutstyr. Kjøpte en pakke med trommeskinn her i dag :) Stort show i Rørvikhallen på formiddagen. Med et kor på hele 60 ungdommer sammen med oss på scenen ble det fullt trøkk. Dagens bilde ble deler av koret og Daniel Hovik. Vår eminente pianist. Daniel Har spilt med mange store norske artister gjennom årene. Alt fra Jan Teiger til Kurt Nilsen. Han har jobbet mange år med Askil og jeg var så heldig å få han med på plata mi også. Alltid like inspirerende å spille med deg Daniel ! :) Nå går turen videre til Overhalla...

26.mai - Tydal

Min første tur til Tydal. For meg er denne plassen mest kjent for Lars Lien sitt studio, Larsville. Her hadde ansatte i MOT samling denne dagen så de kom å så konserten. Veldig mye fine mennesker som gir deg masse energi. Det viktigste for MOT er å rekrutere riktig folk i organisasjonen og dette må jeg si de har klart meget fint. Dagens bilde er fra signering etter konserten. Stor pågang i dag med Chand sammen med oss. Tok tidlig helg helg og kjøre hjem etter konserten. Bare et par uker igjen av turneen nå...

25.mai - Åfjord

Turen fra Hemne til Åfjord var mye lengre enn jeg trodde. Nesten 6 timer inkludert ferje. Men jeg la meg i senga i bussen og hørte igjennom den nye plata til Brad Paisley, "This is country music". Anbefales på det sterkeste, spesielt låta "One of those lives" som gav meg tårer i øynene. Vi kom fram til Åfjord og her hadde ungdommene fått seg eget hus på et nedlagt bakeri. Noe av de kuleste stedene vi har spilt på. Som et lite rockefeller. Og med eget lydstudio, øvingsrom, spillrom ++ Slikt burde alle kommuner fått til !! Chand ble med oss i dag også. Alltid like gøy å spille sammen med han. Dagens bilde er fra en "alvorlig" og konsentrert Aksnes på trommer under "Kongeriket Norge".

24.mai - Hemne

Fint på kysten av sør-trøndelag. Vi spilte i dag i Henmehallen. Også denne dagen uten Daniel til stede så jeg spilte både piano, bass, gitar og sang. Gøy å få lov til å gjøre så mye forskjellig. Verdens største låtskriver ble i dag 70 år og en lokal sangerinnne ved navn Christine fremførste en låt signert bursdagsbarnet, Bod Dylan. Dagens bilde er en smørblid og fornøyd Aksnes etter en deilig tallerken lasagne. Smilet kommer fort når det ligge teskje på bordet, det betyr nemlig desæææærr !!!!